Man kan idag knappt tänka sig en vardag utan sociala medier, det är Facebook, Instagram, Youtube och så vidare – alltid uppkopplad och redo. Men hur är det med bloggar idag? Är hypen lika stor?
För ett några år sedan så började bloggtrenden att blossa upp. Man fick följa med i människors liv på ett sätt som man tidigare inte kunnat göra – vilket ledde till att många som bloggade blev glorifierade och kända. De dokumenterade allt ifrån vad de bar för kläder till vad de åt till frukost till vad de hittat på i helgen – detta via bilder och text. Det startades ”skvallerbloggar” där det spekulerades vilt om allt möjligt som rörde bloggarna och deras privatliv.
Bloggarna hade sin stortid under en lång period och företag runt om i världen snappade upp detta och hittade olika sätt att kunna tjäna pengar på det nya fenomenet. Bloggar lästes av flera tusentals ibland miljontals läsare varje månad och bloggarna blev snabbt de nya superstjärnorna som många influerades av. Företagen tog som sagt tillfället i akt och började annonsera på deras sidor vilket ledde till att de nådde den målgrupp som bloggarna nådde ut till. Bloggarna tog i sin tur betalt för att ha banners och annonser på sina hemsidor och skapade en helt ny business utav det.
Facebook stal rampljuset
Idag är det nästan konstigt om någon säger att de inte använder sig av Facebook på ett eller annat sätt. Det har utvecklats enormt sedan det startade och det är nu lättare än någonsin för företag att annonsera eller skapa en företagsprofil på Facebook. Alla vet att vi människor alltid är ute efter något nytt, inte minst ungdomar som hela tiden söker det nyaste och trendigaste.
När Facebook kom så var det banbrytande på många sätt och vis och funktionen där man skriver på sin ”vägg” gjorde att vem som helst kunde dela med sig av saker i sin vardag eller egentligen vad som helst via en kort text. Många gillade att se korta texter och så småningom så stal Facebook rampljuset en del ifrån den stora bloggtrenden. Efter att ha läst långa inlägg på välkända bloggar så var detta något nytt som tillät vem som helst att skriva kortare texter och även alternativet att lägga ut bilder – detta gjorde Facebook till en klar vinnare.
Det kommer alltid att komma nya sätt för oss i denna digitala värld att uttrycka oss på och få människor att lyssna på det vi har att säga. Frågan är, vad kommer att komma härnäst?