En bra hemsida är anpassad så att den syns bra i olika browsers; Chrome, Safari, Firefox, Explorer etc. En bra hemsida är även flexibel i storleken det vill säja anpassad för mobila enheter såsom mobiltelefoner och så kallade tablets.
Utseendet är viktigt på hemsidan, typsnitten skall vara tydliga på skärmen. Ögat läser bäst utan seriffer på skärmen. Använd dig av typsnitt som finns förinstallerade på alla datorer, undvik att ha bilder av rubriker och text. Färgtonerna skall vara lätta för ögat, undvik för många olika färger och för många blinkande annonser. Typsnitten är viktiga, välj en ljus bakgrund som är snäll för ögat. Det är svårt att läsa en lång text på en svart bakgrund. Placera logotypen så att den alltid syns högst upp på sidan. Undvik högupplösta bilder, ögat kan bara se 72 dpi på skärmen ändå.
Vill du visa filmer på din hemsida?
Lägg upp ett konto på YouTube och streama filmerna därifrån. Du kan också välja andra filmformat men väljer du YouTube så kan du se filmen i alla browsers. Dessutom ger en YouTube kanal ytterligare trafik till din hemsida. Alla sociala medier ökar synligheten och trafiken till din hemsida.
Det är viktigt att man som användare ser menyn tydligt och att man möts av den viktigaste informationen först, man skall direkt förstå vad det är för hemsida man gått in på. En så kallad ”slider” med bilder och rubriker som skiftar högst upp på sidan kan hjälpa besökaren att snabbt förstå hemsidans budskap. Det är bra om man undviker flash animationer på första sidan, då en sådan animation inte syns på alla mobiler, sen aktar även ner hemsidan om användaren har en svag uppkoppling. En tydlig länkstruktur underlättar för besökarna.
SEO, Search Engine Optimization
Vill man att hemsidan skall synas väl i sökmotorerna kan man anpassa sidan genom att ha många titlar, så kallade h1 rubriker, även h2-h6 rubriker. Dessa rubriker kan skrivas så att sökmotorerna fångar upp rubrikerna. Exempel på en bra rubrik: ”Bästa våffelreceptet” (kanske någon googlar: ”Bästa våffelreceptet”).
När man lägger upp bilder på hemsidan kan man utnyttja bildens Alt-text och skriva något relevant om bilden, sökmotorerna plockar också upp Alt-texterna när man söker på bilder.
För att öka trafiken är det bra om man länkar olika ord i hemsidans text till olika inlägg på samma hemsida. Det är också bra att utbyta länkar med andra hemsidor som kan vara relevanta.
I meta deskription skall du sammanfatta vad din hemsida handlar om. Det är dom meningarna som syns under din hemsidas URL i exempelvis Googles sökresultat.
Det är bra om varje inlägg URL består av rubriken till exempel: ”www.frukostar.se/basta_vaffelreceptet/” är en bra URL. Se till att sidan innehåller mycket text och att den uppdateras ofta med nya texter, på så sätt får man många träffar.
Våga satsa på marknadsföring om du säljer något; många sidor erbjuder annonsplatser, sökmotorer erbjuder också annonser, testa dig fram i rätt forum tills du hittar den bästa annonsplatsen. Se till att spåra all trafik via Google Analytics.