Titeln på denna artikeln kommer från en sången “Konserverad Gröt” som Ulf Peder Olrog sjöng på det glada 40-talet. Det kan väl närmast kallas en nidvisa till den reklam som rådde på den tiden. Idag så ser det hela annorlunda ut med reklam i olika kanaler. Vi blir matade med reklam i TV, tidningar och på nätet.
Syns man inte finns man inte
Ett annat talesätt är att syns man inte så finns man inte och det kan väl stämma mycket väl. I dagens moderna samhälle så gäller det att sticka ut med sina reklamkampanjer. Vissa väljer att använda sig av kända personer för att nå ut med sitt budskap. Vad detta kostar bolagen som gör reklamen är ingen annan än de själva som har vetskap om.
Det är som sagt viktigt att sticka ut i mängden av reklamfilmer och kampanjer som snurrar på televisionen. Den ena reklamfilmen är flashigare än den andra och vi blir helt klart påverkade av det vi ser i reklamsammanhang. Vissa reklamfilmer kommer man ihåg bättre än andra och dessa är de som är riktigt skickligt gjorda, Icas reklam är en sådan som de flesta sett.
Tryckt tidningsreklam
Kanske det är så att tryckt tidningsreklam är förbi då de flesta använder sig av nätet i många former. Man läser tidningar och tittar på TV i sina smarta telefoner eller surfplattor. Helt klart så går fler och fler över till digital reklam i olika former. Det kan vara genom inbäddade Youtube klipp i artiklar som denna eller reklam på tidningars webbsajter.
Självklart så är det bra för oss konsumenter att veta vad som kan tänkas intressera oss. Den pappersreklam som vi får i våra brevlådor, handen på hjärtat hur många kastar inte den i pappersinsamlingen utan att läsa den. Många sätter upp “Ingen Reklam Tack” skyltar på sin dörrar och brevlådor för att slippa reklamen.
Utan reklam
Att vi skulle vara helt utan reklam i våra kanaler som vi besöker skulle göra det hela lite tråkigt. Vi skulle säkert överleva utan reklam men visst kan det vara trevligt att veta vilket spelbolag som finns eller vilket tvättmedel vi kan använda oss av?